ZOEKEN

Trefwoorden

 
antilliaans migratie etniciteit criminaliteit maatschappij onderwijs brede school mobiliteit mbo vmbo jeugd opleiding gezin moe wonen huisvesting ict overheid leefbaarheid participatie samenleving politie wijkveiligheid innovatie netwerken gemeente duurzaam a15 evaluatie educatie rotterdam rci klimaat transitiemanagement transitie zuidvleugel achterstandswijken zorg mondialisering internationaal transnationalisme burgerschap allochtonen middenklasse sociale cohesie vrouwen werkloosheid buurten steden integratie desidentificatie beleid bestuur islam identiteit arbeidsmarkt media armoede religie identificatie burgerparticipatie arbeidsmigratie wijk ontwikkeling leren expats onderzoek kind autochtonen sociaal governance social media integratiebeleid stad rotterdam zuid besluitvorming publieke ruimte complexiteit geschiedenis duurzaamheid leefbare wijken wijkgericht zelfredzaamheid diversiteit gentrificatie cohesie gezondheid kenniswerkplaats geluk preventie decentralisatie transformatie participatie sociale wijkveiligheid, contact, jeugdzorg transitie, talentontwikkeling, sociaal emotioneel, onderwijsbeleid, werkloosheid, arbeid, veiligheid, arbeidsmarkt, slachtofferschap, resilience veerkracht stedelijke autisme, autismespectrumproblemen, basisschool,

Burgers, prof.dr. J.P.L. Waal, Dr. J. van der (Jeroen) Steenbergen, MSc. F.S. van (Frank) San, Dr. M.R.P.J.R.S. van (Marion) Weltevrede, Drs. A.M. (Afke) Dekker, Dr. R. (Rianne) Rezai, Drs. S. (Sara) Wittmayer, Dr. J. (Julia) Leerkes, Dr. A.S. (Arjen) Sluis, Dr. A. van (Arie) Marks, Dr. P.K. (Peter) Entzinger, prof.dr. H.B. (Han) Buuren, Dr. M.W. (Arwin) van Loorbach, prof.dr. D.A. (Derk) Bochove, Dr. M.E. van (Marianne) Meeuwissen, Dr. M. (Marieke) Severiens, prof.dr. S.E. (Sabine) Engbersen, prof.dr. G.B.M. (Godfried) Schinkel, prof.dr. W. (Willem) Douwes, prof.dr. D. (Dick) Houdt, Dr. F. van (Friso) Snel, prof.dr. F.G. (Erik) Henrichs, Dr. J. (Jens) Boom, Drs. J. de (Jan) Hermus, Ing. P.W. (Peter) Tudjman, Drs. T. (Tom) Geerlings, prof.dr. H. (Harry) Brugge, Drs. R. van der (Rutger) Rotmans, prof.dr.Ir. J. (Jan) Scholten, Dr. P.W.A. (Peter) Avelino, Drs. F.R. (Flor) Sluis, Drs. M. van der (Mariska) Ouweneel, Drs. P. (Piet) Bekkers, prof.dr. V.J.J.M. (Victor) Roorda, C.S. MSc. (Chris) Uitermark, Dr. J.L. (Justus) Braster, Dr. J.F.A. (Sjaak) Veenhoven, prof.dr. R. (Ruut) Lub, Dr. V. (Vasco) Seidler, MA. Y. (Youri) Prinzie, prof.dr. P. (Peter) Vuijk, Dr. P. (Patricia) Schenk, Dr. J.J.A.M. (Jacqueline) Fenger, prof.dr. H.J.M. (Menno) Eijndhoven, prof.dr. J.C.M. van (Josťe)

Zoeken

Resultaten

Reducing Early School Leaving in Europe

De Erasmus Universiteit Rotterdam is de Nederlandse partner in een grootschalig Europees onderzoek naar voortijdig schoolverlaten in opdracht van de Europese Unie, genaamd Reducing Early School Leaving in Europe (RESL.eu).    Het project richt zich op de ontwikkeling en implementatie van onderwijsbeleid en de mogelijkheid om good practices uit specifieke landen in te kunnen zetten in andere landen.
(Februari 2013 - Januari 2018)

Rotterdams Lerarenprofiel Voortgezet Onderwijs

Is de inhoud van het lerarenprofiel van 2008 nog passend voor de Rotterdamse VO-leraar in de komende jaren?   Rotterdam investeert veel in haar onderwijsbeleid, er is een jarenlange traditie in programma's en initiatieven om het onderwijs op een zo hoog mogelijk peil te krijgen, vaak met behulp van gemeentelijke investeringen.
(Augustus 2015)

Basismonitor Onderwijs Nationaal Programma Rotterdam Zuid 2015

Het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) is een langjarig programma voor de gebieden (voorheen: 'deelgemeenten') Feijenoord, Charlois en IJsselmonde ("Rotterdam Zuid") dat zich richt op het wegwerken van achterstanden op het gebied van wonen, werk en scholing.
(Januari 2016)

Casestudies Beter Presteren

In zestien casestudies op Rotterdamse PO en VO scholen is inzicht verkregen in de werking van (succesvolle) interventies en ontwikkelingen die een positief effect hadden op de onderwijsresultaten.
(Januari 2014 - December 2014)

Vulnerable youth in major cities

De afdelingen Pedagogische Wetenschappen (EUR), Sociologie (EUR) en het IVO (Erasmus MC) zijn gezamenlijk een onderzoeksproject gestart naar kwetsbare jongeren in Rotterdam, met als doel een betere afstemming tussen kwetsbare jongeren en hun omgeving om zo hun kwaliteit van leven, onderwijsprestaties en participatie in de samenleving te verbeteren.
(Oktober 2015 - Oktober 2020)

Een s(t)imulerende schoolomgeving

Het optimaliseren van de transitie naar het voortgezet (speciaal) onderwijs van jeugdigen met een autismespectrumstoornis met behulp van Serious Gaming: Een iteratief ontwikkeltraject Voor jeugdigen met een autismespectrumstoornis (ASS) verloopt de transitie van het primair naar het voortgezet (speciaal) onderwijs vaak problematisch.
(Januari 2015)

Positief effect etnische verscheidenheid op onderwijsprestaties

Etnische verscheidenheid in schoolklassen heeft een positief effect op de onderwijsprestaties van leerlingen van migrantenouders. Dat is de conclusie van een onderzoek naar de wiskundeprestaties van dertienjarige leerlingen in het Rotterdamse algemeen voortgezet onderwijs door onderwijssocioloog Sjaak Braster van de Erasmus Universiteit Rotterdam en zijn collega Jaap Dronkers van Universiteit Maastricht.

Rotterdammers van de tweede generatie

Voor het project 'Rotterdammers van de tweede generatie' worden een tweetal bijeenkomsten georganiseerd om (praktijkgerichte) vragen over Rotterdammers van de tweede generatie te beantwoorden. Er is in Rotterdam een aantal bronnen waaruit informatie is te destilleren over de positie van de tweede generatie.
(2010)

Effecten van Rotterdamse brede scholen voor primair onderwijs

De gemeente Rotterdam wil een studie laten uitvoeren die effecten van brede scholen onderzoekt, in relatie tot de oorspronkelijke doelstellingen. Deze doelen betreffen het stimuleren van vijf type activiteiten, namelijk taalontwikkeling, sociale competentie, lichaamsbeweging en zelfontplooiing van leerlingen en ouderparticipatie.
(Februari 2010 - Januari 2011)

Onthouden en begrijpen: De ontwikkeling van een Toolbox voor effectief en efficiŽnt taalonderwijs

Weten welke instructie onder welke omstandigheden bij welke leerlingen werkt is voor een docent in het basisonderwijs essentieel om de taalvaardigheid van zijn of haar leerlingen in de volle breedte te versterken. Dit project heeft als doel experimenteel onderzoek te verrichten naar instructieprincipes in de klas.
(Novemer 2009 - November 2013)

Succes- en faalfactoren in het beroepsonderwijs in regio Rotterdam

De meerjarige studie naar succes- en faalfactoren in het (v)mbo onderzoekt welke relevante factoren zijn te achterhalen in relatie tot het voortijdig schoolverlaten van leerlingen. Binnen het onderzoek naar schooluitval op het vmbo zijn er vijf hoofdgroepen factoren onderscheiden.
(1999 - 2007)

Monitor maatschappelijke positie Antillianen in Rotterdam

De gemeente Rotterdam zet fors in om de veelzijdigheid aan problemen waar Antillianen mee te maken krijgen aan te pakken. Voor het succes van de aanpak is betrouwbare en up-to-date informatie over de ‚Äėmaatschappelijke positie‚Äô van de doelgroep cruciaal zodat beleidsmakers inzicht krijgen in de kansen en risico‚Äôs die zich bij de groep voordoen.
(2007 - 2009)