ZOEKEN

Trefwoorden

 
antilliaans migratie etniciteit criminaliteit maatschappij onderwijs brede school mobiliteit mbo vmbo jeugd opleiding gezin moe wonen huisvesting ict overheid leefbaarheid participatie samenleving politie wijkveiligheid innovatie netwerken gemeente duurzaam a15 evaluatie educatie rotterdam rci klimaat transitiemanagement transitie zuidvleugel achterstandswijken zorg mondialisering internationaal transnationalisme burgerschap allochtonen middenklasse sociale cohesie vrouwen werkloosheid buurten steden integratie desidentificatie beleid bestuur islam identiteit arbeidsmarkt media armoede religie identificatie burgerparticipatie arbeidsmigratie wijk ontwikkeling leren expats onderzoek kind autochtonen sociaal governance social media integratiebeleid stad rotterdam zuid besluitvorming publieke ruimte complexiteit geschiedenis duurzaamheid leefbare wijken wijkgericht zelfredzaamheid diversiteit gentrificatie cohesie gezondheid kenniswerkplaats geluk preventie decentralisatie transformatie participatie sociale wijkveiligheid, contact, jeugdzorg transitie, talentontwikkeling, sociaal emotioneel, onderwijsbeleid, werkloosheid, arbeid, veiligheid, arbeidsmarkt, slachtofferschap, resilience veerkracht stedelijke autisme, autismespectrumproblemen, basisschool,

Burgers, prof.dr. J.P.L. Waal, Dr. J. van der (Jeroen) Steenbergen, MSc. F.S. van (Frank) San, Dr. M.R.P.J.R.S. van (Marion) Weltevrede, Drs. A.M. (Afke) Dekker, Dr. R. (Rianne) Rezai, Drs. S. (Sara) Wittmayer, Dr. J. (Julia) Leerkes, Dr. A.S. (Arjen) Sluis, Dr. A. van (Arie) Marks, Dr. P.K. (Peter) Entzinger, prof.dr. H.B. (Han) Buuren, Dr. M.W. (Arwin) van Loorbach, prof.dr. D.A. (Derk) Bochove, Dr. M.E. van (Marianne) Meeuwissen, Dr. M. (Marieke) Severiens, prof.dr. S.E. (Sabine) Engbersen, prof.dr. G.B.M. (Godfried) Schinkel, prof.dr. W. (Willem) Douwes, prof.dr. D. (Dick) Houdt, Dr. F. van (Friso) Snel, prof.dr. F.G. (Erik) Henrichs, Dr. J. (Jens) Boom, Drs. J. de (Jan) Hermus, Ing. P.W. (Peter) Tudjman, Drs. T. (Tom) Geerlings, prof.dr. H. (Harry) Brugge, Drs. R. van der (Rutger) Rotmans, prof.dr.Ir. J. (Jan) Scholten, Dr. P.W.A. (Peter) Avelino, Drs. F.R. (Flor) Sluis, Drs. M. van der (Mariska) Ouweneel, Drs. P. (Piet) Bekkers, prof.dr. V.J.J.M. (Victor) Roorda, C.S. MSc. (Chris) Uitermark, Dr. J.L. (Justus) Braster, Dr. J.F.A. (Sjaak) Veenhoven, prof.dr. R. (Ruut) Lub, Dr. V. (Vasco) Seidler, MA. Y. (Youri) Prinzie, prof.dr. P. (Peter) Vuijk, Dr. P. (Patricia) Schenk, Dr. J.J.A.M. (Jacqueline) Fenger, prof.dr. H.J.M. (Menno) Eijndhoven, prof.dr. J.C.M. van (Josťe)

Thema: Onderwijs

Onderzoeken naar de positie van jongeren in Rotterdam op diverse gebieden (onderwijs, arbeidsmarkt, gezin etc).

Reducing Early School Leaving in Europe

De Erasmus Universiteit Rotterdam is de Nederlandse partner in een grootschalig Europees onderzoek naar voortijdig schoolverlaten in opdracht van de Europese Unie, genaamd Reducing Early School Leaving in Europe (RESL.eu).    Het project richt zich op de ontwikkeling en implementatie van onderwijsbeleid en de mogelijkheid om good practices uit specifieke landen in te kunnen zetten in andere landen.
(Februari 2013 - Januari 2018)

Parent involvement as professionalization: professionals' struggle for power in Dutch urban deprived areas

Parent involvement policies have been central in the Dutch push towards educational governance. How the implementation of these policies plays out on the ground is context‚Äźdependent. The ethnic and class cleavages impacting the Dutch educational system should be taken into account.
(2011)

Professionele leergemeenschappen in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs: effecten van wederzijdse afhankelijkheid op cultureel-responsieve differentiatie in de klas

Als docent heb je te maken met verschillen tussen leerlingen; culturele verschillen, verschillen in interesses, verschillen tussen jongens en meisjes, verschillen in intelligentie etc. Hoe ga je als docent in de klas om met deze verschillen? Hoe haal je het beste uit elke leerling? Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen zich thuis voelen in de klas? Met andere woorden: hoe differentieer je tijdens de les en hou je rekening met al deze verschillen?   Het project rondom differentiatie is in september 2016 gestart.
(September 2016 - September 2020)

MOVING

MOVING richt zich op de ontwikkeling van, en quasi-experimenteel onderzoek naar deskundigheidsbevordering van docenten en jeugdprofessionals inzake Autismespectrumproblemen van leerlingen. Deze deskundigheidsbevordering betreft training in het optimaliseren van het transitiemanagement voor een specifieke groep kwetsbare kinderen met een risicoprofiel dat wordt gekenmerkt door problemen in sociale wederkerigheid, flexibiliteit en communicatie (verder aangeduid als 'Autismespectrumproblemen').
(September 2015 - Augustus 2019)

A.L.I.B.I.

Voor scholen binnen het regulier onderwijs is het belangrijk om in preventieve zin en op maat in te kunnen spelen op de ondersteuningsbehoeften van kinderen met problemen in de sociale communicatie en flexibiliteit, waaronder kinderen met Autismespectrumproblemen.
(Januari 2015 - September 2017)

Rotterdams Lerarenprofiel Voortgezet Onderwijs

Is de inhoud van het lerarenprofiel van 2008 nog passend voor de Rotterdamse VO-leraar in de komende jaren?   Rotterdam investeert veel in haar onderwijsbeleid, er is een jarenlange traditie in programma's en initiatieven om het onderwijs op een zo hoog mogelijk peil te krijgen, vaak met behulp van gemeentelijke investeringen.
(Augustus 2015)

Basismonitor Onderwijs Nationaal Programma Rotterdam Zuid 2015

Het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) is een langjarig programma voor de gebieden (voorheen: 'deelgemeenten') Feijenoord, Charlois en IJsselmonde ("Rotterdam Zuid") dat zich richt op het wegwerken van achterstanden op het gebied van wonen, werk en scholing.
(Januari 2016)

Learning Lab Rotterdam PO

Stichting de Verre Bergen (SDVB) wil een bijdrage leveren aan de stad Rotterdam. Om een positieve impact te maken op de stad is het belangrijk het potentieel van kinderen in iedere Rotterdamse wijk aan te spreken en te ontwikkelen.
(november 2015)

Casestudies Beter Presteren

In zestien casestudies op Rotterdamse PO en VO scholen is inzicht verkregen in de werking van (succesvolle) interventies en ontwikkelingen die een positief effect hadden op de onderwijsresultaten.
(Januari 2014 - December 2014)

Kwaliteit en effect van vier Rotterdamse vakantiescholen

Dit project ging over de kwaliteit en effecten van vier Rotterdamse vakantiescholen in het primaire onderwijs. Om meer inzicht te krijgen in de contextfactoren (breedte) die een rol spelen en wat de werkzame bestanddelen (diepte) op vakantiescholen zijn, is de KWP dit jaar veel preciezer gaan kijken naar wat er gedaan wordt en wat het effect daarvan is.
(Juni 2014 - November 2014)

Evaluatie Rotterdamse Vakantiescholen

De Kenniswerkplaats Rotterdams Talent (KWP) waar Risbo onderdeel van uitmaakt heeft een effectmeting uitgevoerd onder zeven Rotterdamse basisscholen en twee VO-scholen. Het gaat om het inzichtelijk maken van het rendement van de vakantieschool op de korte termijn, direct na afloop van het vakantieschoolprogramma, en op de langere termijn na ongeveer een half jaar.
(Juli 2012 - November 2012)

Meer Leertijd op Rotterdamse scholen

Veel Rotterdamse scholen bieden leertijduitbreiding aan in het kader van het Rotterdams Onderwijsbeleid ‚ÄėBeter Presteren‚Äô. Deze scholen dienen ieder schooljaar plannen in waarin zij duidelijk maken hoe zij de leertijduitbreiding in zullen zetten om de onderwijsresultaten van de school te verhogen.
(2012)

Van de straat

'Van de Straat!' is gericht op het mobiliseren van individuen en partijen rondom de problematiek van dak- en thuisloze jongeren. In de kern stelt het voor om een brede beweging op gang te brengen die tot doel heeft om een stabiele basis te bieden aan dak- en thuisloze jongeren.
(2013 - 2016)

Vulnerable youth in major cities

De afdelingen Pedagogische Wetenschappen (EUR), Sociologie (EUR) en het IVO (Erasmus MC) zijn gezamenlijk een onderzoeksproject gestart naar kwetsbare jongeren in Rotterdam, met als doel een betere afstemming tussen kwetsbare jongeren en hun omgeving om zo hun kwaliteit van leven, onderwijsprestaties en participatie in de samenleving te verbeteren.
(Oktober 2015 - Oktober 2020)

Kwaliteit en resultaatonderzoek VVE Rotterdam

De dienst Jeugd en Onderwijs van de gemeente Rotterdam heeft behoefte aan een kwaliteitsonderzoek, waarin gekeken wordt naar beleid, uitvoering en voorwaarden voor effectiviteit en een resultaatonderzoek met inzichten in opbrengsten en resultaten van de voorschool met onderstaande afbakening De Kenniswerkplaats Rotterdams Talent (KWP) ondersteunt Rotterdamse onderwijsprogramma’s in het verzamelen en verspreiden van kennis over educatie.
(September 2015 - Juni 2016)

Een s(t)imulerende schoolomgeving

Het optimaliseren van de transitie naar het voortgezet (speciaal) onderwijs van jeugdigen met een autismespectrumstoornis met behulp van Serious Gaming: Een iteratief ontwikkeltraject Voor jeugdigen met een autismespectrumstoornis (ASS) verloopt de transitie van het primair naar het voortgezet (speciaal) onderwijs vaak problematisch.
(Januari 2015)

Positief effect etnische verscheidenheid op onderwijsprestaties

Etnische verscheidenheid in schoolklassen heeft een positief effect op de onderwijsprestaties van leerlingen van migrantenouders. Dat is de conclusie van een onderzoek naar de wiskundeprestaties van dertienjarige leerlingen in het Rotterdamse algemeen voortgezet onderwijs door onderwijssocioloog Sjaak Braster van de Erasmus Universiteit Rotterdam en zijn collega Jaap Dronkers van Universiteit Maastricht.

Veerkracht

Onder de naam Veerkracht Carnisse gaan vier Rotterdamse partijen in samenwerking met de deelgemeente en wijkpartners werken aan een integrale wijkaanpak. De vier partijen hebben alle in hun werkveld bewezen innovatief en effectief te zijn. Gezamenlijk zetten zij zich in om de verborgen krachten in een wijk te mobiliseren en tot bloei te brengen.

Rotterdammers van de tweede generatie

Voor het project 'Rotterdammers van de tweede generatie' worden een tweetal bijeenkomsten georganiseerd om (praktijkgerichte) vragen over Rotterdammers van de tweede generatie te beantwoorden. Er is in Rotterdam een aantal bronnen waaruit informatie is te destilleren over de positie van de tweede generatie.
(2010)

Doorstroom van stedelijk talent van MBO naar HBO

In dit project onderzoeken we de studieloopbanen van jongeren in de Randstad die van mbo naar hbo gaan. De steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn betrokken bij het project. Dit doen we door te kijken naar de cijfermatige doorstroom, door de ervaringen in de aansluiting te analyseren op basis van bestanden van de instellingen in de drie steden zelf, en door focusgroepen te houden met professionals.
(Februari 2011)

Effecten van Rotterdamse brede scholen voor primair onderwijs

De gemeente Rotterdam wil een studie laten uitvoeren die effecten van brede scholen onderzoekt, in relatie tot de oorspronkelijke doelstellingen. Deze doelen betreffen het stimuleren van vijf type activiteiten, namelijk taalontwikkeling, sociale competentie, lichaamsbeweging en zelfontplooiing van leerlingen en ouderparticipatie.
(Februari 2010 - Januari 2011)

Onthouden en begrijpen: De ontwikkeling van een Toolbox voor effectief en efficiŽnt taalonderwijs

Weten welke instructie onder welke omstandigheden bij welke leerlingen werkt is voor een docent in het basisonderwijs essentieel om de taalvaardigheid van zijn of haar leerlingen in de volle breedte te versterken. Dit project heeft als doel experimenteel onderzoek te verrichten naar instructieprincipes in de klas.
(Novemer 2009 - November 2013)

Het bevorderen van zelfevaluatie en zelfregulatie in het primaire en voortgezet onderwijs

Een belangrijke kwestie in onderwijs is het verbeteren van zelfevaluatie- en zelfregulatievaardigheden. Wanneer een student zich ervan bewust is dat hij iets niet begrepen heeft, kan hij namelijk besluiten de stof nogmaals te bestuderen. Traditioneel wordt gedacht dat deze metacognitieve vaardigheden bewuste reflectie vereisen.
(November 2009 - Juni 2014)

Onderzoek naar de relatie tussen onderwijspositie, gezinssituatie en criminaliteit van Antillianen in Rotterdam

Als vervolg op eerder onderzoek naar criminaliteit van Antillianen in Rotterdam wordt sinds september 2007 onderzoek gedaan naar de relatie tussen onderwijspositie, gezinssituatie en criminaliteit onder Antillianen in deze stad. De doelstelling van het onderzoek is tweeledig.
(2008)

Succes- en faalfactoren in het beroepsonderwijs in regio Rotterdam

De meerjarige studie naar succes- en faalfactoren in het (v)mbo onderzoekt welke relevante factoren zijn te achterhalen in relatie tot het voortijdig schoolverlaten van leerlingen. Binnen het onderzoek naar schooluitval op het vmbo zijn er vijf hoofdgroepen factoren onderscheiden.
(1999 - 2007)

Brede school

De gemeente Rotterdam laat een studie uitvoeren die effecten van Brede scholen onderzoekt, in relatie tot de oorspronkelijke doelstellingen. Deze doelen betreffen het stimuleren van brede talentontwikkeling, en het bevorderen van maatschappelijke participatie.
(2009)