ZOEKEN

Trefwoorden

 
antilliaans migratie etniciteit criminaliteit maatschappij onderwijs brede school mobiliteit mbo vmbo jeugd opleiding gezin moe wonen huisvesting ict overheid leefbaarheid participatie samenleving politie wijkveiligheid innovatie netwerken gemeente duurzaam a15 evaluatie educatie rotterdam rci klimaat transitiemanagement transitie zuidvleugel achterstandswijken zorg mondialisering internationaal transnationalisme burgerschap allochtonen middenklasse sociale cohesie vrouwen werkloosheid buurten steden integratie desidentificatie beleid bestuur islam identiteit arbeidsmarkt media armoede religie identificatie burgerparticipatie arbeidsmigratie wijk ontwikkeling leren expats onderzoek kind autochtonen sociaal governance social media integratiebeleid stad rotterdam zuid besluitvorming publieke ruimte complexiteit geschiedenis duurzaamheid leefbare wijken wijkgericht zelfredzaamheid diversiteit gentrificatie cohesie gezondheid kenniswerkplaats geluk preventie decentralisatie transformatie participatie sociale wijkveiligheid, contact, jeugdzorg transitie, talentontwikkeling, sociaal emotioneel, onderwijsbeleid, werkloosheid, arbeid, veiligheid, arbeidsmarkt, slachtofferschap, resilience veerkracht stedelijke autisme, autismespectrumproblemen, basisschool,

Burgers, prof.dr. J.P.L. Waal, Dr. J. van der (Jeroen) Steenbergen, MSc. F.S. van (Frank) San, Dr. M.R.P.J.R.S. van (Marion) Weltevrede, Drs. A.M. (Afke) Dekker, Dr. R. (Rianne) Rezai, Drs. S. (Sara) Wittmayer, Dr. J. (Julia) Leerkes, Dr. A.S. (Arjen) Sluis, Dr. A. van (Arie) Marks, Dr. P.K. (Peter) Entzinger, prof.dr. H.B. (Han) Buuren, Dr. M.W. (Arwin) van Loorbach, prof.dr. D.A. (Derk) Bochove, Dr. M.E. van (Marianne) Meeuwissen, Dr. M. (Marieke) Severiens, prof.dr. S.E. (Sabine) Engbersen, prof.dr. G.B.M. (Godfried) Schinkel, prof.dr. W. (Willem) Douwes, prof.dr. D. (Dick) Houdt, Dr. F. van (Friso) Snel, prof.dr. F.G. (Erik) Henrichs, Dr. J. (Jens) Boom, Drs. J. de (Jan) Hermus, Ing. P.W. (Peter) Tudjman, Drs. T. (Tom) Geerlings, prof.dr. H. (Harry) Brugge, Drs. R. van der (Rutger) Rotmans, prof.dr.Ir. J. (Jan) Scholten, Dr. P.W.A. (Peter) Avelino, Drs. F.R. (Flor) Sluis, Drs. M. van der (Mariska) Ouweneel, Drs. P. (Piet) Bekkers, prof.dr. V.J.J.M. (Victor) Roorda, C.S. MSc. (Chris) Uitermark, Dr. J.L. (Justus) Braster, Dr. J.F.A. (Sjaak) Veenhoven, prof.dr. R. (Ruut) Lub, Dr. V. (Vasco) Seidler, MA. Y. (Youri) Prinzie, prof.dr. P. (Peter) Vuijk, Dr. P. (Patricia) Schenk, Dr. J.J.A.M. (Jacqueline) Fenger, prof.dr. H.J.M. (Menno) Eijndhoven, prof.dr. J.C.M. van (Josée)

Thema: Jeugd / Jongeren

Onderzoeken naar de positie van jongeren in Rotterdam op diverse gebieden (onderwijs, arbeidsmarkt, gezin etc).

Big Data voor Jongerenbeleid

Nederland heeft ongeveer 66.000 'spookjongeren' die geen baan of uitkering hebben, niet meer naar school gaan en niet in officiële registraties staan. In dit project gebruiken we BOLD analysetechnieken (Big, Open en Linked Data) om de terugkeer van deze jongeren naar zinvolle vormen van sociale, economische en culturele participatie te onderzoeken.
(2017)

Seksuele straatintimidatie in Rotterdam

Seksuele intimidatie zoals naroepen, sissen, in het nauw drijven of achtervolgen komt regelmatig voor onder de 1200 ondervraagde Rotterdamse vrouwen tussen de 18-45 jaar. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek door criminologen dr.
(2016 - 2017)

MOVING

MOVING richt zich op de ontwikkeling van, en quasi-experimenteel onderzoek naar deskundigheidsbevordering van docenten en jeugdprofessionals inzake Autismespectrumproblemen van leerlingen. Deze deskundigheidsbevordering betreft training in het optimaliseren van het transitiemanagement voor een specifieke groep kwetsbare kinderen met een risicoprofiel dat wordt gekenmerkt door problemen in sociale wederkerigheid, flexibiliteit en communicatie (verder aangeduid als 'Autismespectrumproblemen').
(September 2015 - Augustus 2019)

A.L.I.B.I.

Voor scholen binnen het regulier onderwijs is het belangrijk om in preventieve zin en op maat in te kunnen spelen op de ondersteuningsbehoeften van kinderen met problemen in de sociale communicatie en flexibiliteit, waaronder kinderen met Autismespectrumproblemen.
(Januari 2015 - September 2017)

Basismonitor Onderwijs Nationaal Programma Rotterdam Zuid 2015

Het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) is een langjarig programma voor de gebieden (voorheen: 'deelgemeenten') Feijenoord, Charlois en IJsselmonde ("Rotterdam Zuid") dat zich richt op het wegwerken van achterstanden op het gebied van wonen, werk en scholing.
(Januari 2016)

Kenniswerkplaats Rotterdams Jeugdbeleid (ST-RAW)

In de Rotterdamse Kenniswerkplaats ST-RAW werken veertien organisaties uit de hele jeugdhulpketen samen met als doel dat alle jongeren gelijke kansen krijgen in het jeugdbeleid. ST-RAW staat voor: Samen Transformeren - Rotterdamse Academische Werkplaats.
(Januari 2015 - December 2019)

Literatuurstudies Risicojongeren Onderwijs, Arbeid, Zorg en Veiligheid

De Directie Jeugd & Onderwijs Rotterdam wilde graag meer inzicht krijgen in de definitie van de groep risicojongeren, de precieze omvang van deze groep, de aard van de problematiek en de mogelijke oplossingen.
(2015)

Van de straat

'Van de Straat!' is gericht op het mobiliseren van individuen en partijen rondom de problematiek van dak- en thuisloze jongeren. In de kern stelt het voor om een brede beweging op gang te brengen die tot doel heeft om een stabiele basis te bieden aan dak- en thuisloze jongeren.
(2013 - 2016)

Werken in de Rotterdamse wijkteams: de wittebroodsweken van jeugdprofessionals

Sinds 1 januari 2015 is de zorg in Nederland anders georganiseerd en zijn de gemeenten primair verantwoordelijk voor het verlenen van de zorg.
(September 2015)

Contact met etnische minderheden Online: Contextualiseren van de gevolgen van sociale media gebruik door tweede generatie migrantenjongeren

(September 2015)

Vulnerable youth in major cities

De afdelingen Pedagogische Wetenschappen (EUR), Sociologie (EUR) en het IVO (Erasmus MC) zijn gezamenlijk een onderzoeksproject gestart naar kwetsbare jongeren in Rotterdam, met als doel een betere afstemming tussen kwetsbare jongeren en hun omgeving om zo hun kwaliteit van leven, onderwijsprestaties en participatie in de samenleving te verbeteren.
(Oktober 2015 - Oktober 2020)

Van de Straathoek naar Facebook

In dit onderzoek is er gekeken naar hoe jongeren binnen de straatcultuur zich op social media presenteren, omdat vrijwel alles wat ze doen op social media onderdeel is van een zeer bewuste profilering om een bepaalde status te vergaren. Het aanmeten van een criminele identiteit, bijvoorbeeld door het tonen van dikke stapels geld of wapens, draagt bij aan de vorming van hun straatimago.
(2013)

Straatcoach 2.0

De laatste jaren is er enorm veel onderzoek naar jongeren(culturen) verricht. Zo is men meer gaan differentiëren op het type delinquent gedrag onder jongeren. Een onderscheid tussen geweldadige en serieuze delinquenten is ontstaan, om zo duidelijker en in meer detail in kaart te brengen hoe jongerencriminaliteit vorm wordt gegeven.
(Juli 2013)

Positief effect etnische verscheidenheid op onderwijsprestaties

Etnische verscheidenheid in schoolklassen heeft een positief effect op de onderwijsprestaties van leerlingen van migrantenouders. Dat is de conclusie van een onderzoek naar de wiskundeprestaties van dertienjarige leerlingen in het Rotterdamse algemeen voortgezet onderwijs door onderwijssocioloog Sjaak Braster van de Erasmus Universiteit Rotterdam en zijn collega Jaap Dronkers van Universiteit Maastricht.

Vroegtijdige signalering van angstproblemen bij jonge autochtone en allochtone kinderen

Angststoornissen behoren tot de meest voorkomende vormen van psychopathologie bij kinderen. In tegenstelling tot externaliserende stoornissen worden angstige kinderen minder vaak aangemeld voor behandeling omdat dit type stoornissen voor de omgeving niet zo belastend is.
(Mei 2008 - Mei 2012)

Fetal size in mid- and late pregnancy is related to infant alertness: The generation R study

Abstract The vulnerability for behavioral problems is partly shaped in fetal life. Numerous studies have related indicators of intrauterine growth, for example, birth weight and body size, to behavioral development.

Maternal psychological distress and fetal growth trajectories: The Generation R Study

Background Previous research suggests, though not consistently, that maternal psychological distress during pregnancy leads to adverse birth outcomes. We investigated whether maternal psychological distress affects fetal growth during the period of mid-pregnancy until birth.

De lat steeds hoger. De leefwereld van jongeren in een multi-etnische stad

Publicatie naar aanleiding van het Rotterdam Youth Survey 2006. Dit is een onderzoek dat in 2006 plaatsvond onder een representatieve groep van 650 Turkse, Marokkaanse en autochtoon-Nederlandse jongeren in Rotterdam. Het is een vrijwel exacte kopie van een Survey uit 1999 waar 962 jongeren zijn bevraagd.
(April 2005 - September 2007)

Rotterdam Youth Survey 2006

Het Rotterdam Youth Survey is een onderzoek dat in 2006 plaatsvond onder een representatieve groep van 650 Turkse, Marokkaanse en autochtoon-Nederlandse jongeren in Rotterdam. Het is een vrijwel exacte kopie van een survey uit 1999 waar 962 jongeren zijn bevraagd.
(April 2005 - September 2007)

Onderzoek naar de relatie tussen onderwijspositie, gezinssituatie en criminaliteit van Antillianen in Rotterdam

Als vervolg op eerder onderzoek naar criminaliteit van Antillianen in Rotterdam wordt sinds september 2007 onderzoek gedaan naar de relatie tussen onderwijspositie, gezinssituatie en criminaliteit onder Antillianen in deze stad. De doelstelling van het onderzoek is tweeledig.
(2008)