ZOEKEN

Trefwoorden

 
antilliaans migratie etniciteit criminaliteit maatschappij onderwijs brede school mobiliteit mbo vmbo jeugd opleiding gezin moe wonen huisvesting ict overheid leefbaarheid participatie samenleving politie wijkveiligheid innovatie netwerken gemeente duurzaam a15 evaluatie educatie rotterdam rci klimaat transitiemanagement transitie zuidvleugel achterstandswijken zorg mondialisering internationaal transnationalisme burgerschap allochtonen middenklasse sociale cohesie vrouwen werkloosheid buurten steden integratie desidentificatie beleid bestuur islam identiteit arbeidsmarkt media armoede religie identificatie burgerparticipatie arbeidsmigratie wijk ontwikkeling leren expats onderzoek kind autochtonen sociaal governance social media integratiebeleid stad rotterdam zuid besluitvorming publieke ruimte complexiteit geschiedenis duurzaamheid leefbare wijken wijkgericht zelfredzaamheid diversiteit gentrificatie cohesie gezondheid kenniswerkplaats geluk preventie decentralisatie transformatie participatie sociale wijkveiligheid, contact, jeugdzorg transitie, talentontwikkeling, sociaal emotioneel, onderwijsbeleid, werkloosheid, arbeid, veiligheid, arbeidsmarkt, slachtofferschap, resilience veerkracht stedelijke autisme, autismespectrumproblemen, basisschool,

Burgers, prof.dr. J.P.L. Waal, Dr. J. van der (Jeroen) Steenbergen, MSc. F.S. van (Frank) San, Dr. M.R.P.J.R.S. van (Marion) Weltevrede, Drs. A.M. (Afke) Dekker, Dr. R. (Rianne) Rezai, Drs. S. (Sara) Wittmayer, Dr. J. (Julia) Leerkes, Dr. A.S. (Arjen) Sluis, Dr. A. van (Arie) Marks, Dr. P.K. (Peter) Entzinger, prof.dr. H.B. (Han) Buuren, Dr. M.W. (Arwin) van Loorbach, prof.dr. D.A. (Derk) Bochove, Dr. M.E. van (Marianne) Meeuwissen, Dr. M. (Marieke) Severiens, prof.dr. S.E. (Sabine) Engbersen, prof.dr. G.B.M. (Godfried) Schinkel, prof.dr. W. (Willem) Douwes, prof.dr. D. (Dick) Houdt, Dr. F. van (Friso) Snel, prof.dr. F.G. (Erik) Henrichs, Dr. J. (Jens) Boom, Drs. J. de (Jan) Hermus, Ing. P.W. (Peter) Tudjman, Drs. T. (Tom) Geerlings, prof.dr. H. (Harry) Brugge, Drs. R. van der (Rutger) Rotmans, prof.dr.Ir. J. (Jan) Scholten, Dr. P.W.A. (Peter) Avelino, Drs. F.R. (Flor) Sluis, Drs. M. van der (Mariska) Ouweneel, Drs. P. (Piet) Bekkers, prof.dr. V.J.J.M. (Victor) Roorda, C.S. MSc. (Chris) Uitermark, Dr. J.L. (Justus) Braster, Dr. J.F.A. (Sjaak) Veenhoven, prof.dr. R. (Ruut) Lub, Dr. V. (Vasco) Seidler, MA. Y. (Youri) Prinzie, prof.dr. P. (Peter) Vuijk, Dr. P. (Patricia) Schenk, Dr. J.J.A.M. (Jacqueline) Fenger, prof.dr. H.J.M. (Menno) Eijndhoven, prof.dr. J.C.M. van (Josée)

Thema: Governance

Onderzoeken naar de verschuiving van een overheid die maatschappelijke vraagstukken vanuit een centraal punt en top-down ter hand neemt (government in letterlijke zin dus), naar een overheid die (complexe) maatschappelijke vraagstukken niet meer alleen, maar juist in samenwerking met andere publieke en private partijen bekijkt (governance). Dat geldt niet alleen bij het maken van beleid (beleidsvorming), maar ook bij de uitvoering van beleid.

Mooi Mooier Middelland

Mooi Mooier Middelland is een experiment waarbij geëngageerde bewoners, ondernemers, professionals, ambtenaren en bestuurders sinds medio 2015 aan de hand van co-creatie samenwerken aan het verbeteren van de wijk Middelland. De gemeenteraad stelde daarvoor een budget van 7 miljoen beschikbaar.
(2015)

Een maat op de wijk. Evaluatie van de pilot Wijkgestuurd werken in Rotterdam

Om na de ontmanteling van de deelgemeenten in 2014 meer vraaggestuurd te kunnen werken moet de wijk de maat worden, aldus de gemeente Rotterdam. Naar aanleiding hiervan is in 2016 gestart met een pilot Wijkgestuurd werken om te experimenteren met de wijze waarop de gemeente tot een meer op Rotterdammers gericht bestuur kan komen.
(Mei 2016 - Maart 2017)

Lerende evaluatie Right to Challenge Rotterdam

Right to Challenge is een werkwijze van gemeente Rotterdam om burgers de mogelijkheid te geven een taak van de gemeente over te nemen. De Erasmus Universiteit is gevraagd deel te nemen aan de gemeentelijke procesevaluatie naar Right to Challenge Rotterdam.
(2016 - 2017)

Slimme en Gezonde Stad (besluitvorming)

Steeds meer mensen wonen in de stad. Dat betekent een toename van de vraag naar (leef)ruimte en mobiliteit in en om de stad. De uitdaging is om deze stedelijke groei op een slimme en gezonde manier vorm te geven. De Rijksoverheid vindt het belangrijk dat inwoners van steden gezond kunnen wonen, werken en ontspannen.
(September 2016 - Maart 2017)

Nieuwe vormen van organiserend vermogen voor een veerkrachtige stad

Nieuwe vormen van organiserend vermogen voor een veerkrachtige stad - Hoe robuuste instituties en vindingrijke netwerken elkaar versterken   Het is van evident belang voor de samenleving dat onze waterveiligheid, onze energievoorziening, onze sociale voorzieningen en onze kritieke infrastructuren resilient zijn: in staat zijn om extreme schokken op te vangen en daaronder door te functioneren.
(Juni 2016)

Evaluatie Bestuursmodel gemeente Rotterdam

Ruim twee jaar geleden maakten in Rotterdam de deelgemeenten plaats voor gebiedscommissies. De gemeenteraad van Rotterdam onderzoekt in 2016 of Rotterdamse doelen met dit model worden bereikt. Brengen gebiedscommissies de inwoners van Rotterdam en het bestuur van Rotterdam inderdaad dichterbij elkaar? Krijgen bewoners meer invloed op hun wijk? Dat zijn de vragen die beantwoord moeten worden.
(Mei 2016 - December 2016)

Geleid vrijwilligerswerk onder de loep: Een onderzoek naar de opbrengsten van geleid vrijwilligerswerk voor de deelnemers.

Onder het mom van de Participatiewet, is in 2011 een pilot gestart onder de naam ‘Full Engagement’. De doelstelling van het activeringsbeleid in de gemeente Rotterdam is voornamelijk gericht op de empowerment van de werklozen.
(2014)

Doe je plicht, verdien je recht! Een onderzoek naar de uitkomsten en kritische factoren van geleid vrijwilligerswerk voor uitkeringsontvangers

In de literatuur is weinig bekend over geleid vrijwilligerswerk voor uitkeringsontvangers, laat staan de opbrengsten en ervaringen hiervan en de condities waaronder deze tot stand komen (of niet tot stand komen). Een aanzet hiertoe is een beleidsevaluatie van Maatschappelijke Inspanning in Rotterdam uitgevoerd door Van der Aa (2012).
(2013 - 2014)

Van de straat

'Van de Straat!' is gericht op het mobiliseren van individuen en partijen rondom de problematiek van dak- en thuisloze jongeren. In de kern stelt het voor om een brede beweging op gang te brengen die tot doel heeft om een stabiele basis te bieden aan dak- en thuisloze jongeren.
(2013 - 2016)

Beslissen voor de Buurt: De rol van evaluatieframes bij de beoordeling van bewonersinitiatieven in Charlois en Delfshaven

In dit interpretatieve onderzoek naar de beoordeling van aanvragen voor bewonersinitiatieven is de bijdrage van evaluatieframes aan het evaluatieproces in de Rotterdamse gebieden Charlois en Delfshaven geanalyseerd. Gebiedsambtenaren schrijven in dit systeem adviezen over ingediende aanvragen voor bewonersinitiatieven waarmee de leden van de gebiedscommissie vervolgens deze aanvragen (gedeeltelijk) toekennen of afwijzen.
(April 2015 - Augustus 2015)

Governance van lokale adaptatie in Feijenoord. Van Hete Aardappel naar Zure Appel?

Waterveiligheid in buitendijkse gebieden staat in toenemende mate in de belangstelling. Door ruimtegebrek in dichtbevolkte gebieden wordt buitendijks bouwen een steeds aantrekkelijkere optie. Tegelijkertijd neemt door klimaatverandering de kans op overstromingen vanuit zee en de rivieren toe, juist in gebieden met een geconcentreerde bevolking en veel geïnvesteerd vermogen.
(2013)

Towards ecosystem-based management for Mainports: A historical analysis of the role of knowledge in the development of the Rotterdam harbor from 1827 to 2008

Ecosystem-based management (EBM) approaches that are appearing in decision-making processes traditionally dominated by economic interests are likely to govern EBM knowledge in a more symbolic than substantive manner, by, for example, emphasizing environmental impact assessments.
(November 2014)

Transformative Social Innovation Theory

TRANSIT (Transformative Social Innovation Theory) is een ambitieus project dat een theorie van transformatieve sociale innovatie zal ontwikkelen, die gaat over empowerment en verandering in de maatschappij. Het wordt mede gefinancierd door de Europese Commissie en heeft een looptijd van vier jaar, van januari 2014 tot december 2017.
(Januari 2014 - December 2017)

Betere beoordeling sociaal beleid

Als onderdeel van sociaal beleid neemt de overheid allerlei maatregelen. Maar werken ze ook? In zijn proefschrift presenteert socioloog Vasco Lub alternatieve benaderingen om sociale maatregelen te beoordelen.   In de sociale sector neemt de discussie toe over de effectiviteit van overheidsmaatregelen.

Policy populism? Political populism and migrant integration policies in Rotterdam and Amsterdam

De politieke aanwezigheid van populistische partijen is toegenomen in West-Europa sinds de vroege jaren '80. Maar populisme kan niet worden beperkt tot slechts een politiek fenomeen. Echter, in het wetenschappelijk onderzoek van de politieke aspecten van het populisme hebben ligt de nadruk vaak op de beleidsmatige aspecten.
(2014)

Project LIPSE ‘’Learning from Innovation in Public Sector Environments’’

Onderzoek naar sociale innovatie in de publieke sector is belangrijk voor verdere modernisering van overheden in verschillende Europese landen. Bestuurskundigen prof.dr. Victor Bekkers en dr. Lars Tummers van de Erasmus Universiteit Rotterdam coördineren daartoe het grootschalige internationaal onderzoek Learning from Innovation in Public Sector Environments (LIPSE).
(Februari 2013 - September 2016)

Urban Implications and Governance of CEE Migration

De Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam ontvangt 1,1 miljoen euro voor internationaal onderzoek naar verschillen in migratiestromen van Centraal en Oost- Europeanen naar stedelijke regio’s.

Bestuurlijke Bruikbaarheid van een roetindicator

De roetindicator is een door de DCMR Milieudienst Rijnmond ontwikkeld instrument dat inzicht verschaft in de relatie luchtkwaliteit/gezondheid. Het berekent de roetuitstoot (hoofdzakelijk van verkeer) op een zeer laag schaalniveau (pand- en postcodeniveau) en koppelt dat aan maanden winst/verlies in levensverwachting (soms nogal pijnlijke informatie voor bestuurders…) Ik heb verschillende bestuurders en beleidsmakers die zich in hun dagelijkse werkpraktijk bezig houden met luchtkwaliteitsbeleid gevraagd naar de kansen en belemmeringen die zij zien om met de roetindicator te gaan werken.
(2012)

Omgaan met Onzichtbaarheid en Onzekerheid: de Complexiteit van het Gezondheidsvraagstuk in het Dossier Luchtkwaliteit

De Nederlandse overheid onderbouwt nieuw beleid voor de luchtkwaliteit sterk op de normen die de EU aan Nederland stelt en leunt bij het berekenen van de resultaten van haar inspanningen op uitkomsten en prognoses vanuit de Monitoringstool. Dit is een arbitraire aanpak, want ook onder deze normen is er nog steeds sprake van aanzienlijke gezondheidsschade.
(December 2012)

Stedelijke concurrentie met prestigeprojecten ook in crisistijd: totstandkoming iconische bouwwerken onderzocht

Het grootste voetbalstadion, de hoogste woontoren, het meest markante museum, steden zetten zich met beeldbepalende projecten op de kaart. Ook in tijden van crisis zullen partijen proberen hun steun te verwerven voor de ontwikkeling van nieuwe iconen.
(December 2012)

Rotterdam gijzelt het verleden

In zijn nieuwe essay onderzoekt Willem Schinkel, de zoektocht van de Rotterdammer naar het hart van de stad, welke de stad verloor na het bombardement in 1940. Schinkel stelt: "14 mei is een aanleiding om kritisch te kijken naar de manier waarop het geheugen van de stad de huidige omgang met stedelijke ruimte legitimeert".
(Mei 2012)

Gentrificatie als overheidsstrategie. Sociale controle en sociale cohesie in Hoogvliet, Rotterdam

De opkomst van gentrification als een 'globale stedelijke strategie' (Smith, 2002, "New globalism, new urbanism: gentrification as a global urban strategy" Antipode 34 427-451) is duidelijk zichtbaar in de perifere wijken van Nederlandse steden.
(2007)

Individuals InContext: wat hebben mensen nodig om een duurzame levensstijl te bereiken?

Het onderzoeksproject InContext identificeert de randvoorwaarden voor een maatschappelijke transitie naar een ecologisch verantwoorde, economisch succesvolle en cultureel diverse toekomst.
(Oktober 2010 - Oktober 2013)

Stedelijk beleid en bestuur in Rotterdam aan het begin van de 20e eeuw

Tijdens de periode 1880-1920 was er de opkomst van een aantal geheel nieuwe praktijken, instellingen en academische oriëntaties van de bijgewerkte versies van die zijn uitgegroeid tot een essentieel onderdeel van de hedendaagse wereld, maar waarvan het oorspronkelijke karakter moeilijk te vatten is.

Complexiteit, welke complexiteit? Drie perspectieven op complexiteit, toegepast op besluitvorming rond het revitaliseren van het centrum van Rotterdam Zuid

In dit artikel vergelijken we drie theorieën die complexiteit adresseren in complexe multi-actor situaties zoals de besluitvorming en het beheer van grote gebiedsontwikkelingsprojecten in de publieke sector: projectmanagement theorie-, netwerk-governance-theorie en de complexiteit theorie.
(Juni 2011)

Opbouwproject RCI

Een van de doelen van het RCI programma is het versterken van de band tussen de Rotterdamse kennisinstellingen en het Rotterdamse duurzaamheidprogramma zoals vormgegeven in het RCI. Met de Hogeschool Rotterdam is daartoe een overeenkomst afgesloten en met de TUDelft een convenant.

De Wijkarena Oud-Charlois

De Wijkarena Oud Charlois brengt een groep mensen bij elkaar om gezamenlijk te komen tot een echt nieuw perspectief voor de buurt. De groep bestaat uit bewoners, lokale ondernemers en betrokkenen vanuit diverse instellingen en de gemeente. De deelnemers hebben allen te maken met de omgeving van het Gouwplein, de buurt die bij aanvang van de Wijkarena het uitgangspunt is.
(2010)

Ondersteuning directie veiligheid

Deze activiteit betreft ondersteuning van de directie veiligheid via advisering middels het gebruik van mini-workshops waarbij concrete doelstellingen en targets geformuleerd werden. Er zijn vier groepen gevormd rondom de vier beleidslijnen: wijken, geweld, overlast en maatschappelijke integriteit.
(2009)

8 jaar veiligheidsprojecten in Rotterdam

De politiek-bestuurlijke dadendrang sinds 2001 om in de praktijk veiligheidsproblemen aan te pakken lijkt op het eerste gezicht een ogenschijnlijke tegenstelling te creëren. De formele beleidskant is een systematisch beleidsprogramma met van bovenaf geformuleerde doelstellingen.
(2009)

De buurt in het web, het web in de buurt

De buurt in het web, het web in de buurt toont talrijke kansen die concreet laten zien hoe ICT de veiligheid en sociale cohesie in buurten kan ondersteunen. Uitgangspunt is de concrete problematiek op het Pijnackerplein in Rotterdam en de manier waarop de buurt hiermee omgaat.